torsdag 19 mars 2009

Synkopera mera

Se, utan en nära deadline minskar mitt behov av verklighetsflykt, och jag tar mig mindre tid att skriva här. Men min skrivaröverlevartanke från början var att skriva de saker jag iallafall vill dokumentera för mig själv - men vad eller hur mycket det är kommer att variera. Troligt är att lite lindyövningsdokumentation och sr-inslagskommentarer kommer att vara återkommande punkter.

Nog meta-t.

Kvällens medelpass i lindy på Chicago bjöd på utmärkta grundläggande föra-följa-övningar och en taktbrytande swingout-variation.

Att stå kvar och jazza på stället godtyckligt antal taktsteg efter en swingout istället för att direkt övergå i en ny figur testar verkligen om följaren har tagit nästa figur för given, och redan börjat ge sig iväg, eller om den väntar ut tydliga besked från föraren. Nyttigt & kul.

Kul, men för en fyrkantig person som jag, svårt, var den swingout-variation där man som förare ska stanna upp och markera:
- sexan, medelst vridning av hela kroppen framåt och ner åt vänster
- åttan, medelst vridning av hela kroppen bakåt och ner åt höger
- tvåan, en snabb och tillräckligt energirik stampoff, eftersom därefter ska man rakt in i "nästa turs" dubbelsteg. Här fastnar jag alltsom oftast och snubblar in i efterföljande dubbelsteg eftersom både min kropp och min hjärna så gärna vill ha en paus mellan figurerna...

Nu lite mer kvällstestande till sr-världen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar